King Crimson - Dávné časy

  1. Kde se vzal název King Crimson?
  2. Jaké byly začátky King Crimson?
  3. Je pravda, triu Giles, Giles and Fripp předcházela kapela Brain?
  4. Slyšel jsem o novém albu Giles, Giles and Fripp. Co to je?
  5. Kdy a kde hráli King Crimson svůj první koncert?
  6. Vystoupí původní sestava King Crimson ještě někdy společně?
  7. Do jakých projektů byli členové King Crimson zapojeni?
  8. Co bývalí členové King Crimson dělali?
  9. Kdy se bývalí i nynější členové KC narodili?
  10. Byli Elton John a Brian Ferry potencionálními členy King Crimson?
  11. Je pravda, že Robertu Frippovi byla nabídnuta pozice hlavního kytaristy v Yes?
  12. Byl Ian McDonald z první sestavy KC předtím ve Fairport Convention?
  13. Všiml si někdo, že verze Definitive Edition znějí jinak, než originální CD nebo vinyl?
  14. Měla vinylová verze "Islands" dvě odlišné verze obalu?
  15. Existuje ještě jedna studiová verze 'I Talk to the Wind'?
  16. Proč na verzi Definitive Edition chybí coda skladby 'Islands'?
  17. Na jedné studiové verzi 'Larks' Tongues in Aspic Part 2' je na konci slyšet věta "Můžu to dát ještě jednou?" Kdo to je?
  18. Co to je "Earthbound" a proč ho všichni nenávidí?
  19. Kde se nahrávalo album "USA"?
  20. Je "USA" a "Earthbound" k dostání na CD?
  21. Co je to King Crimson Collector's Edition?
  22. Byla v kolekci "Frame by Frame" nějaká skladba pozměněna?
  23. Zpívá píseň 'Cadence and Cascade' z boxsetu "Frame by Frame" Adrian Belew?
  24. Kdo hraje flétnu v 'Exiles'?
  25. Byla na boxsetu "Frame by Frame" uveden chybný čas u skladby 'The Talking Drum'?
  26. Co se to stalo na konci 'The Mincer'?
  27. Kdo hrál v 'Red' sólo na basu?
  28. Byla skladba 'Red' někdy v sedmdesátých letech hrána živě?
  29. Jaký byl původní název sestavy King Crimson z osmdesátých let?
  30. Mohl jsem slyšet King Crimson/Sylvian-Fripp/League of Crafty Guitarists/Robert Fripp String Quintet/California Guitar Trio ještě někde jinde než na hudebním nosiči?
  31. Kdo je manažerem Roberta Frippa a King Crimson?
  32. Kde si mohu koupit zboží King Crimson nebo Frippa?
  33. Jsou k dostání nějaké filmy z koncertů King Crimson?
  34. Udělali King Crimson nějaký videoklip?
  35. Vystoupili King Crimson někdy v televizi?
  36. Neobjevili se King Crimson v televizní show Saturday Night Live?
  37. Kdo hraje kytarový part v 'The Sheltering Sky'?
  38. Hrála sestava osmdesátých let někdy instrumentální verzi 'Neurotica'?
  39. Hráli King Crimson někdy hudbu jiných umělců?
  40. Na CD "Epitaph" je kus, který zní jako klasický riff z 'Bungalow Bill' od Beatles. Co to?
  41. Byli King Crimson někdy nominováni na cenu Grammy?
  42. Odmítl nějaký muzikant členství v King Crimson?
  43. Jsou nějaké skladby KC, které nebyly nikdy hrány živě?
  44. Jsou nějaké skladby KC, které nebyly nikdy nahrány ve studiu?
  45. Která sestava KC nikdy nehrála naživo '21st Century Schizoid Man'?
  46. Mají housle v 'Larks Tongues in Aspic Part 1' základ v 'The Lark Ascending' od Ralpha Vaughana Williamse?
  47. Je onen kouzelník z obalu "The Great Deceiver" vlastně Jamie Muir?
  48. S kterým nástrojem je Bill Bruford spojován ve skladbě 'Trio'?
  49. Je 'Matte Kudasai' z remasteru alba "Discipline" vlastně původní verze, která se poprvé objevila na LP?
Kde se vzal název King Crimson?

Původní textař King Crimson, Peter Sinfield, vymyslel název jako synonymum pro Belzebuba, což je odvozeno z arabské fráze B'il Sabab, což znamená "člověk s cílem." Další, běžnější, původ jména Belzebub je hebrejsky "Pán much." Ve Ztraceném ráji Johna Miltona byl Belzebub nejvyšší z padlých andělů.

Jaké byly začátky King Crimson?

Ke zrodu King Crimson vedl rozpad tria Giles, Giles and Fripp. Poté, co vyšlo album "The Cheerful Insanity of Giles, Giles and Fripp", nebyla tato formace schopna zajistit žádné živé vystoupení. Peter Giles odešel a zbytek skupiny hledal náhradu. Greg Lake, který znal Frippa z oblasti Bournemouthu, nahradil Petera Gilese u basovky a zpíval. Multiinstrumentalista Ian McDonald se připojil ke skupině a psaní textů se chopil Peter Sinfield.

Tak se zrodila kapela King Crimson.

Je pravda, triu Giles, Giles and Fripp předcházela kapela Brain?

Ne tak docela. Fáma, že všichni tři členové Giles, Giles and Fripp začínali ve skupině zvané Brain (a dokonce nahráli jeden singl), kolovala chvíli mezi hudebními fanoušky. Objevila se dokonce i v knize Vernona Joysona o psychedelickém a progresivním rocku "The Tapestry Of Delights." Čtenář stránek Elephant Talk Ted White se o této fámě zmínil v návštěvní knize DGM a Robert Fripp mu osobně poslal odpověď, aby uvedl věci na pravou míru.

Ted White: "Fripp se seznámil s bratry Gilesovými. Michael byl bubeník a Peter hrál na basovku. V srpnu 1967 údajně založili skupinu nazvanou Brain, která toho roku vydala jeden singl, "Nightmare in Red". Skladba byla popsána jako 'tři minuty naprostého šílenství, nesmyslných textů, disonanční instrumentace.' Tento obskurní singl je dnes pro svůj historický význam pro fanoušky King Crimson samozřejmě velkou vzácností a sběratelským kouskem. K otázkám týkajícím se tohoto singlu mi Robert Fripp řekl: 'Bratři Gilesové byli před Giles, Giles & Frip u Trendsetters Ltd. Singl, o kterém mluvíte patří do závěrečného období Trendsetters, ještě před tím, než jsem s nimi pracoval. Nejsem si zcela jist, zda ten singl patří skutečně Trendsetters nebo Brain. Ale určitě to není GG&F a já tam nehraji.'

Slyšel jsem o novém albu Giles, Giles and Fripp. Co to je?

Roku 2001 byla vyšlo limitované vydání LP nazvané "Metaphotmosis" (nikoli *Metamorphosis*). Vydání tohoto LP nebylo autorizováno Frippem, přestože to není bootleg. Vydání uskutečněné společností Tenth Planet Records se zdá být legitimní, a má na přebalu dokonce i poznámky napsané Peterem Gilesem. Také se zdá, že tato nahrávka může vlastně být demonahrávka z magnetofonu Petera Gilese.

Skladby:

'Hypocrite'
'Newlyweds'
'Erudite Eyes'
'Tremelo Study'
'Scrivans'
'Make It Today'
'Digging My Lawn'
'I Talk to the Wind'
'Murder'
'Make It Today (version 2)'
'Wonderland'
'She's Loaded'
'Why Don't You Just Drop In'

Kdy a kde hráli King Crimson svůj první koncert?

Opravdu první koncert King Crimson se konal 9. dubna 1969 v Speakeasy v Londýně. Kapela se zrodila 13. ledna 1969 ve Fulham Palace Cafe, kde Fripp, Lake, Giles a McDonald měli první zkoušku.

Vystoupí původní sestava King Crimson ještě někdy společně?

Tato otázka byla vznesena nedávno na Epitaph Playbacks a možná je to překvapující, ale od Frippa, Gilese, Lakea, McDonalda a Sinfielda byly slyšet pozitivní reakce. Tak či onak, realističtější odpověď na tuto často pokládanou otázku je "ne příliš pravděpodobně".

Je důležité zvážit, proč je tato otázka tak častá. Album "In the Court of the Crimson King: An Observation by King Crimson" byla nahrána za pouhých devět nebo deset dní - podle toho, zda se ptáte Frippa nebo Lakea. Například skladba '21st Century Schizoid Man' byla podle Grega Lakea nahrána na jediný pokus! Nicméně, album mělo velmi podstatný dopad na tehdejší hudbu.

Co se týče znovuobnovení staré sestavy, koncertů nebo "nostalgických turné", zdá se nepravděpodobné, že by se - kvůli svému nabitému pracovnímu programu - pan Fripp zúčastnil.

Do jakých projektů byli členové King Crimson zapojeni?

Několik členů King Crimson se spolupracovalo s jinými hudebníky nebo se zapojili do jiných známých projektů. Zde je skromný výčet:

Greg Lake, původně člen Shame a The Gods, založil kapelu Emerson, Lake and Palmer.

Ian McDonald se stal členem Foreigner.

Michael Giles nahrál s Ianem McDonaldem po odchodu z KC album, ale toto duo nikdy nevyjelo na turné. Hrál dále s Kevinem Ayersem, Grahamem Bonnetem, Gregem Lakem, Anthony Phillipsem a dalšími.

Boz Burrell se připojil k Bad Company.

John Wetton byl ve skupinách Family a Mogul Trash a později hrál s Uriah Heep, Roxy Music, UK a Asia.

Bill Bruford byl v Yes, UK a Earthworks.

Adrian Belew, původně člen Gaga, hrál s mnoha umělci, např. s Davidem Bowiem, Frankem Zappou, Talking Heads, Laurie Anderson a Nine Inch Nails.

Tony Levin hrál snad s každým, např. s Peterem Gabrielem, Johnem Lennonem, Paulem Simonem a Pink Floyd.

Pat Mastelotto byl v Mister Mister, hrál na albu XTC "Oranges and Lemons", a vystupoval s duem Sylvian/Fripp.

Jamie Muir byl v Boris, Pete Brown's Battered Ornaments, Assagai, Sunship a Music Improvisation Company.

Richard Palmer-James, textař, který v sedmdesátých letech nahradil Petera Sinfielda, byl původně v kapele Supertramp.

Ian Wallace byl v The Warriors s Jonem Andersonem, Bonzo Dog Doo-dah Band, Viv Stanshall a The World.

Andy McCulloch, který bubnoval na albu "Lizard", hrál předtím s Manfredem Mannem a později s Fields a Duncanem MacKayem.

David Cross hrál na LP Clearlight Symphony "Forever Blowing Bubbles".

Co bývalí členové King Crimson dělali?

Greg Lake se zapojil do Národního centra pro pohřešované a zneužívané děti a Záchranné centrum Sary Anne Woodové, a sehrál pro ně mnoho dobročinných koncertů. Zúčastnil se reunion turné s Emerson, Lake and Palmer; nicméně v prosinci 1998 oznámil své rozhodnutí z ELP odejít. Lakeovy aktivity můžete sledovat na jeho oficiálních stránkách na adrese http://www.dynrec.com/lake/.

John Wetton se přestěhoval do Kalifornie a později vydal album nazvané "Chasing the Dragon". V současné době vystupuje s Arkangel, a zapojil se do nového projektu UK. Pro aktuální informace se podívejte na oficiální stránky UK na adrese              http://www.geocities.com/Hollywood/Cinema/3307/uk.html. Také se můžete připojit na oficiální stránky Johna Wettona na http://www.geocities.com/Paris/8099/. (Podle této stránky jsou nedávné řeči o chystaném obnovení kapely Asia opravdu jenom řeči).

Gordon Haskell, který zpíval na "In the Wake of Poseidon" a "Lizard", stále skládá a vystupuje. nedávno vydal album nazvané "Butterfly In China" a jeho oficiální webová stránka je na http://www.haskell.co.uk/.

Ian Wallace, který bubnoval na "Islands" a "Earthbound", vystupoval s Bobem Dylanem. Také nahrával s mnoha umělci, například s Alvinem Leem a Mylonem LeFevrem, Davidem Lindleyem a Stevie Nicksem. Ian se znovu objevil s novým albem nazvaným "The Wallace-Trainor Conspiracy (Take A Train)". Toto album je jazz-rockové povahy a nabízí například nově zaranžovanou skladbu '21st Century Schizoid Man', kde na saxofon hraje Ian McDonald! Ian má svůj vlastní denník na webu DGM:       http://www.disciplineglobalmobile.com/diary/diary-IanWallace.shtml.

Peter Sinfield, původní textař King Crimson, se podílel v roce 1997 na Epitaph Playback. Poznámka na obalu k jeho "Stillusion" dává stručný přehled jeho kariéry:

"Potkal jsem Iana McDonalda...Jezdil jsem a psal pro King Crimson...Odešel jsem do USA a udělal čtyři alba...Po 'Court Of' členem kapely s RF...Odešel jsem po 'hudebních neshodách'...Produkoval jsem Roxy Music...Přemýšlel jsem, že když to dokáží tito chlápkové, tak já možná taky...Odjel jsem do Somersetu a začal s přáteli pracovat na "Still"...Udělal jsem desku, kterou teď držíte...Byl jsem zlákán pracovat s ELP......Moje píseň 'Heart Of Stone' zpívaná Cher vypovídá vše!"

Víc informací o Peterovi najdete na webu Jona Greena, "Promenade the Puzzle: The Poetic Vision of Peter Sinfield" na adrese http://www.interx.net/~jgreen/.

Ian McDonald vydal nové album nazvané "Driver's Eye". Album představuje zpěváka Garyho Brookera a zúčastnil se i Steve Hackett.

Michael Giles byl v nedávných letech studiovým hudebníkem. Vyšlo také najevo, že M. Giles se měl zúčastnit turné Sylviana a Frippa, ale byl nahrazen Patem Mastelottem.

David Cross, hrající na housle na několika albech King Crimson v sedmdesátých letech, vydal čtyři sólová alba. Nejnovější "Exiles" se zúčastnili jako hosté Robert Fripp, Peter Hammill a John Wetton. David se roku 1997 podílel na Night Watch DGM Playbacks.

David pilně pracuje na novém sólovém albu. Informace o Davidovi a jeho současných aktivitách najdete na adrese http://members.aol.com/noisynoisy/ a na http://www.geocities.com/SunsetStrip/Theater/5775/cross/.

Jamie Muir, briliantní perkusionista, odešel začátkem roku 1973 od King Crimson a vstoupil do kláštera ve Skotsku. Strávil tam mnoho let, ale roku 1980 se vrátil na londýnskou hudební scénu a nahrával s Evanem Parkerem a Derekem Bailey. Jamie úplně opustil hudební průmysl a teď se plně věnuje malování.

Kdy se bývalí i nynější členové KC narodili?

  • Robert Fripp: 16. května 1946
  • John Wetton: 12. června 1949
  • Adrian Belew: 23. prosince 1949
  • Bill Bruford: 17. května 1948
  • Mel Collins: 5. září 1947
  • Tony Levin: 6. června 1946
  • Ian McDonald: 25. června 1946
  • Keith Tippett: 25. srpna 1947
  • Greg Lake: 10. listopadu 1948
  • Lee Patrick Mastelotto: 10. září 1955
  • Marc Charig: 22. února 1944
  • Boz Burrell: 1. srpna 1946
  • Eddie Jobson: 28. května 1955
  • Harry Miller: 25. dubna 1941
  • Michael Giles: 1. března 1942
  • Gordon Haskell: 27. dubna 1946
  • David Cross: 23. dubna 1949
Byli Elton John a Brian Ferry potencionálními členy King Crimson?

Z poznámky z bookletu "A Young Person's Guide to King Crimson":

"Elton měl jako studiový zpěvák zazpívat za 250 liber všechny písně na "Poseidon" a protože jsem nebyl příliš obeznámen s jeho prací, dal mi Mark Fenwick z E.G. kopii Eltonova prvního alba. Ale jeho styl se nezdál být tím pravým pro Crimson a album za moc nestálo, takže jsme to zrušili."

"Mezi zpěváky, které jsme oslovili, byli John Gaydon - jeden z manažerů, který zpíval s Band of Angels - a Bryan Ferry. Oba patřili mezi nejlepší, ale přesto nám to nevyhovalo." - RF (cca. prosinec 1970)

Je pravda, že Robertu Frippovi bylo nabídnuta pozice hlavního kytaristy v Yes?

Ano. Během nahrávání "In The Wake of Poseidon", když se Greg Lake rozhodl založit Emerson, Lake and Palmer a byla třeba náhrada za McDonalda a Gilese, byla budoucnost King Crimson velmi nejistá. Z Yes právě odešel Peter Banks a Robertovi bylo nebídnuto jeho místo. Místo nakonec dostal Steve Howe. Robert v té době také odmítl vstoupit do kapely Aynsley Dunbara Blue Whale.

Byl Ian McDonald z první sestavy KC předtím ve Fairport Convention?

Nikolivěk. Onen Ian z Fairport Convention byl MACDonald a ne McDonald. Posléze si změnil jméno na Ian Matthews a založil kapelu Matthews Sountern Comfort.

Všiml si někdo, že verze Definitive Edition znějí jinak, než originální CD nebo vinyl?

Ano. Původní převedení na CD dopadla podle Roberta Frippa děsivě. Na začátku devadesátých let se Fripp, Tony Arnold a David Singleton pustili do remasteringu alb EG, nebo alespoň těch alb, na kterých se podílel Fripp. Mimo lepší zvukovou kvalitu byly zaznamenány nějaké menší i větší odlišnosti, jako například:

Hlas (pravděpodobně Brufordův) na konci 'Larks' Tongues in Aspic Part II' ptající se, zda by si to mohli dát ještě jednou.

Z 'Matte Kudasai' byla odstraněna hlavní kytara hraná Frippem.

Ze 'Sleepless' zmizelo trochu Brufordova bubnování.

Coda k 'Islands' byla odstraněna.

Mnoho změn postihlo sólové album Roberta Frippa "Exposure".

Basa ve 'Sleepless' byla trochu pozměněna - chybí nějaký ten reverb.

Měla vinylová verze "Islands" dvě odlišné verze obalu?

Ano. Původní americké vydání mělo rozkládací obal s převládající bílou barvou pozadí, s malými barevnými tečkami představující ostrovy. Obal je připisován Peterovi Sinfieldovi. Evropská verze neměla obal rozkládací a byla na něm fotogragie mlhoviny Trifid ze souhvězdí Střelce.

Pro pozdější vydání na CD byla tato fotografie použita na přední straně znovu, ale uvnitř rozkládacího obalu byla americká verze doplněná o texty a fotografie kapely.

Existuje ještě jedna studiová verze 'I Talk to the Wind'?

Během přeměny Giles, Giles and Fripp na King Crimson přispěla k zárodečné verzi 'I Talk to the Wind' Judy Dybleová (z Fairport Convention). Tuto verzi obsahovala kompilace 'A Young Person's Guide to King Crimson'.

Dybleová za měsíc odešla a kvartet Giles, Giles, Fripp a McDonald odehrál 25minutové vystoupení na programu BBC "Color Me Pop". Nakonec do skupiny přišel Greg Lake a když Peter Giles odešel, převzal roli zpívajícího basáka.

Proč na verzi Definitive Edition chybí coda skladby 'Islands'?

V knížce k "Frame by Frame" Robert Fripp vysvětluje: "Coda k 'Islands' byla z Definitive Edition z roku 1989 vynechána kvůli technické chybě."

Na později vylisovaných CD už coda je.

Na jedné studiové verzi 'Larks' Tongues in Aspic Part 2' je na konci slyšet věta "Můžu to dát ještě jednou?" Kdo to je?

Kvůli absenci směrodatných důkazů je tato otázka stále otevřená. V Elephant Talk #228 přináši David Crossen silné argumenty, že by to mohl podle přízvuku a zabarvení hlasu být Bill Bruford. Věta se objevuje na různých vydání "LTiA", některá Definitive Edition vydání na CD ji obsahují, jiné ne.

Co to je "Earthbound" a proč ho všichni nenávidí?

Za prvé, spousta lidí, včetně původního tvůrce těchto FAQs, ho má ve skutečnosti ráda. (Já osobně jsem tohle album nikdy neslyšel... pozn. překl.)

"Earthbound" bylo živé LP album, které nikdy nevyšlo v USA (dovezené desky se objevily v obchodech v Severní Americe). Atlantic Records, americký distributor alb King Crimson, odmítl album vydat kvůli chabé zvukové kvalitě a problémům kolem obsahu. Album původně vyšlo v levné sérii společnosti Island Record.

Album bylo sestaveno z živých kazetových nahrávek sestavy s Melem Collinsem, Ianem Wallacem a Bozem Burrellem. Tito tři nahráli (spolu s RF, samozřejmě) studiové album "Islands". Temperament jejich živé hry lze slyšet na albu "Live in Jacksonville" z kolekce Collector's Club.

Přestože "Earthbound" je páté oficiální album King Crimson, mnoho posluchačů neuznává jeho místo mezi klasickými nahrávkami. Robert Fripp jeho místo potvrzuje, ale staví se proti vydání "Earthbound" na CD.

Co se týče samotné hudby: žádné jiné album King Crimson si proti sobě nepopudilo tolik fanoušků. Na vině je jistě kvalita zvuku, zatímco jiní zastávají názor, že skladby mají pochybnou cenu. Seznam:

'21st Century Schizoid Man' (11:45)
'Peoria' (7:30)
'The Sailor's Tale' (4:45)
'Earthbound' (7:08)
'Groon' (15:30)

Kde se nahrávalo album "USA"?

Podle zvukového technika Davida Singletona se "USA" nahrávalo v Asbury Park v New Jersey, kromě '21st Century Schizoid Man' nahrané v Providence v Rhode Island. To přímo odporuje následujícímu údaji v bookletu k "Frame by Frame/Young Person's Guide": "30. června 1974: 'Prividence' a většina 'USA' nahrána v Palace Theater, Providence v Rhode Island."

K rozporům přispívá i to, že mnoho čtenářů Elephant Talk poukázalo na fakt, že první CD z boxsetu "The Great Deceiver" (koncert Providence) prostě nezní jako původní "USA". Tuto otázku možná rozluští znovuvydání "USA". Zatím se zdá pravděpodobné, že pan Singleton má pravdu, když tvrdí, že první skladba na první straně LP "USA" je improvizace nazvaná 'Asbury Park'.

Je "USA" a "Earthbound" k dostání na CD?

Zatím ještě ne. Obě alba byla produkována za obtížných podmínek a neobvyklých okolností ("Earthbound" se nahrávalo přímo na kazetu, na "USA" nahradil Davida Crosse v jedné skladbě Eddie Jobson).

Zvukový inženýr David Singleton nedávno řekl: "Proběhne zkrátka kompletní remastering. 'USA' bude také navíc zremixováno. Bude také set s názvem 'Ladies Of The Road'."

Na boxsetech "Frame by Frame" a "The Great Deceiver" jsou všechny skladby z "USA" v původním kabátě.

Co je to King Crimson Collector's Edition?

V této chvíli jsou v této sérii dvě CD.

King Crimson Collectors Edition #1 je "The Abreviated King Crimson: Heartbeat", EP s šesti skladbami ('The King Crimson Barber Shop', 'Matte Kudasai', předělané verze '21st Century Schizoid Man', 'In the Court of the Crimson King', 'Elephant Talk', a 'Heartbeat') EP nabízí také medley z kousků písní King Crimson, procházející celou jejich kariéru. Původně byl tento kousek vytvořen jako promo k boxsetu "Frame by Frame".

King Crimson Collectors Edition #2 je EP "Schizoid Man" vydané v červenci 1996. Obsahuje 5 verzí skladby '21st Century Schizoid Man'. Jedna je původní verze z prvního alba, další je zkrácená verze téhož. Ostatní jsou živé verze v podání původní sestavy, sestavy z období "Islands", a sestavy Cross, Wetton, Bruford.

Poznámka překladatele: tato FAQ byla v Elephant Talk naposledy aktualizována v lednu 1999. Do dnešního dne bylo v této sérii vydáno celkem 11 alb. Viz Diskografie King Crimson

Byla v kolekci "Frame by Frame" nějaká skladba pozměněna?

Kromě jiné verze 'Cadence and Cascade' (viz další otázku), je tam několik zkrácených verzí klasických písní King Crimson.

'The Sailor's Tale', vynechán začátek.
'Bolero', zremixováno.
'Larks' Tongues In Aspic, Part 1', chybí prostřední část.
'Fracture', odstraněna prostřední část.
'Starless', odstraněno všechno za zpívanou částí.
'Moonchild', odstraněno všechno za zpívanou částí.

Zpívá píseň 'Cadence and Cascade' z boxsetu "Frame by Frame" Adrian Belew?

Ano, Adrian je plně oceňován za tento výkon, navzdory tomu, že původní verzi na "In the Wake of Poseidon" zpíval Gordon Haskell. Skladba byla nahrána, když se dali King Crimson v devadesátých letech znovu dohromady. Adrian o tom říká:

"Jel jsem v létě na pár dní navštívit Roberta a on navrhl, že 'když už jsi tady, proč bys nemohl udělat něco na tu novou kompilaci?' Takže to byl zcela jeho nápad, ale mě to bavilo."

Můžeme se domnívat (a je to dost pravděpodobné), že odstranění Haskella ze skladby je výsledek dlouhotrvajících sporů Roberta Frippa s členy kapely z éry alb "Poseidon" a "Lizard".

Kdo hraje flétnu v 'Exiles'?

Oficiálně není nikde uváděno, kdo hrál na LP "Lark's Tongues In Aspic" flétnu. Jako hráč na "Perkuse a ostatní" je uveden Jamie Muir, ale předpokládá se, že "Ostatní" se týká laděných bicích nástrojů. Fripp a Cross sice hráli na Mellotron, ale flétna, která je slyšet v 'Exiles', se kvalitou zvuku podobá spíš pravému dřevěnému nástroji.

Čtenář Elephant Talk Biffy poukázal na článek z tisku uvádí, že David Cross hrál na "housle, flétnu a Mellotron". Na straně 59 bookletu k "The Great Deceiver" se David Cross zmiňuje o tom, že hrál na flétnu na pódiu. Jedno takové představení mohlo být třeba roku 1972 v Beat Club: improvizace 'Rich Tapestry of Life' obsahuje flétnu.

Zdá se, že k ukončení dohadů o této otázce přispěje rozhovor s Davidem Crossem v magazínu Muzikalnaya Gazeta:

MG: Je stále otázkou, kdo hrál flétnu v původní verzi 'Exiles'? Můžete tohle trochu osvětlit?
DC: Flétnu v 'Exiles' jsem hrál já.

Byla na boxsetu "Frame by Frame" uveden chybný čas u skladby 'The Talking Drum'?

První vydání "Frame by Frame" z roku 1991 udává pro 'The Talking Drum' na CD číslo 4, Live 1969-84, čas 29 minut 4 vteřiny. Tato chyba je v bookletu i na obalu. Pozdější vydání udávalo na obalu čas 8 minut a 29 vteřin, ale v bookletu chyba stále zůstává. Ke zmatkům přispívá fakt, že v bookletu na straně 30 recenzent zmiňuje "strhující 29 minutovou verzi 'The Talking Drum'". Tak či onak, protože tato verze 'The Talking Drum' je z amsterdamského koncertu z roku 1973 a byla použita na albu "The Night Watch", víme, že nemůže být dlouhá 29 minut.

Co se to stalo na konci 'The Mincer'?

Při skladbě 'The Mincer', která je na albu "Starless and Bible Black", došel nahrávací mašině pásek ještě před koncem skladby. Rozhodlo se, nechat to tak.

Kdo hrál v 'Red' sólo na basu?

V původní studiové verzi 'Red', ze stejnojmenného alba, figuruje uprostřed silné prostřední části sólo na basu, které nehraje John Wetton. John Wetton řekl, že sólo hrál Marc Charig na cello. Jediný nástroj, který je však na tomto albu připisován Charigovi, je roh.

Byla skladba 'Red' někdy v sedmdesátých letech hrána živě?

Ne ne. Po koncertu z 1. července 1974 v newyorském Central Parku David Cross odešel z kapely. 8. července zbývající trio Bruford, Wetton a Fripp začalo nahrávat album "Red".

Přestože Cross hraje na "Red" jako host a na saxofon hrál dokonce Ian McDonald, historie King Crimson sedmdesátých let skončila, když Fripp neočekávaně po dokončení alba kapelu rozpustil. To znamená, že skladba 'Red' se poprvé hrála až sestavou z osmdesátých let. 'Providence' a 'Starless' z alba "Red" se ale v sedmdesátých letech hrály.

Jaký byl původní název sestavy King Crimson z osmdesátých let?

Kapela, která nahrála album "Discipline" se také jmenovala Discipline, až do doby, kdy všichni členové (Fripp, Levin, Bruford a Belew) uznali, že by si měli změnit název na King Crimson.

Tahleta kapela Discipline odehrála v roce 1981 koncert v Moles Club v Bathu. Tenhle koncert je vydán na CD v edici King Crimson Collector's Club.

Mohl jsem slyšet King Crimson/Sylvian-Fripp/League of Crafty Guitarists/Robert Fripp String Quintet/California Guitar Trio ještě někde jinde než na hudebním nosiči?

Soft porno Emmanuele a Emmanuele II jsou asi nejznámější filmy, kde byla použita hudba King Crimson. V obou snímcích zazněla 'Lark's Tongues in Aspic Part II' - i když nehrána King Crimson. Robert s tím nebyl seznámen. Následný soudní proces skočil ve prospěch Roberta Frippa. V lednu 2000 Robert uvedl v deníku:

"A co se týče erotiky, Channel 5 (Anglická televize) vstoupil do 'nového milénia' s Emmanuelou. Vysílání Channelu 5 mi vydělá ubohou, nicotnou částku."
To by znamelalo, že LTiA2 stále ve filmu zůstává a Robert Fripp dostává autorský honorář.
A když už je řeč o LTiA, čtenář Elephant Talk Hisahiko Kawashima podává informaci, že čínský film Bruce Lee of Big Boss také obsahuje hudbu z 'Lark's Tongues In Aspic Part II'. Není známo, zda toto bylo Frippem schváleno.

Uprostřed sedmdesátých let nízkorozpočtový dokumentární film o Bermudském trojúhelníku použil kus mellotronového partu z 'Devil's Triangle' z "In the Wake of Poseidon". Film měl také název The Devil's Triangle (Ďáblův trojúhelník). Není známo, jestli Fripp použití povolil nebo jestli dostal nějaké peníze.

Nedávný nezávislý film Buffalo 66 obsahoval skladbu King Crimson 'Moonchild' z prvního alba. Jak se Robert zmínil ve svém deníku na webu DGM, dovolil použití této hudby v onom filmu.

Instrumentální pasáže z 'Indoor Games' z "Lizard" byly použity jako úvodní skladba pro maďarský film The Elephant.

Robert Fripp byl v osmdesátých letech pověřen napsáním hudby pro sci-fi film nazvaný Neuromancer, podle povídky Williama Gibsona. Kvůli konfliktu s autorkými právy nebyl projekt nikdy dokončen. Teď se zdá, že film bude přece jen dokončen, přestože není známo, jestli se Robert Fripp do projektu zapojí.

Televize: asi 30 vteřin z 'Fracture' se objevilo v detektivním seriálu Hazell britské televize na přelomu osmdeátých a sedmdesátých let. V oné scéně Hazell pronásledoval padoucha únikovým východem.

Skladba 'Sex Sleep Eat Drink Dream' byla použita v reklamě na deodorant. Robert Fripp tom napsal: "Byl jsem požádán o svolení, jestli by 'Cage' z mini CD "VROOOM" mohla být použita pro reklamu Gillette. Protože já Gillette používám, tak jsem byl pro. Žádné cigarety ani alkohol. Ostatní byli také požádáni o dovolení. Ale firma, která žádala o svolení (Saatchi & Saatchi) udělala chybu - ve skutečnosti mysleli 'SSEDD'. Takže jsme všichni byli VELICE překvapeni, když se objevila reklama na deodorant s jinou skladbou! Můj osobní záměr byl prezentovat divokou píseň Crimson ('Cage') lidem, kteří by ji asi jinak nikdy neuslyšeli."

'21st Century Schizoid Man' byla použita pro reklamu na pneumatiky Dunlop.

'Sartori in Tangier' byla k zaslechnutí na MTV v animovaném seriálu The Maxx.

Epizoda z Dr. Who nazvaná The Mind of Evil ukázala padoucha jménem The Master jedoucího v limuzíně a poslouchajícího 'The Devil's Triangle'.

Část 'Starless' byla použita pro scénu v seriálu Hazell, kde havaruje automobil.

V sobotu 13. listopadu 1999 v programu Saturday Night Live hrál Garth Brooks neúspěšného skladatele, který uzavřel obchod s ďáblem. Když se ďábel objevil, hrála k tomu část 'Larks' Tongues in Aspic Part 1'.

Kdo je manažerem Roberta Frippa a King Crimson?

Manažerem Roberta a kapely už není Richard Chadwick. Jako hlavní osoba pro záležitosti managementu Roberta Frippa a King Crimson je teď oficiálně David Singleton z DGM.

Kde si mohu koupit zboží King Crimson nebo Frippa?

Tak třeba tady:

Discipline Global Mobile, http://www.disciplineglobalmobile.com/, prodává hudební nosiče v Evropě.
Papa Bear Records, http://www.papabear.com/, prodává sólové projekty Tonyho Levina.

Jsou k dostání nějaké filmy z koncertů King Crimson?

Ano. Kvartet z osmdesátých let je k vidění na "The Noise" (na VHS), koncert nafilmovaný ve Frejus ve Francii 27. srpna 1982, stejně jako na "Three of a Perfect Pair: Live in Japan", z turné z roku 1984. Druhý zmíněný film je k dostání na VHS nebo na laserdisku.

V roce 1982 vydal Bill Bruford vlastní video nazvané "The Beat". Hovoří na něm o své technice hry na bicí a o svých inpiracích, a figuruje tam sestava King Crimson osmdesátých let, jak hraje 'Discipline'.

Double-trio King Crimson devadesátých let lze vidět na nové edici "Live in Japan" ze dvou koncertů z tokyjského Nakano Sun Plaza z roku 1995. Tohle video je k dostání na VHS a na laserdisku.

Proslýchá se, že budou shromažďovány některé archivní a televizní záběry King Crimson. Tahle kolekce bude pravděpodobně dostupná jen prostřednictvím nelegitimních zdrojů.

Udělali King Crimson nějaký videoklip?

Sestava osmdesátých let opravdu udělala klipy. Klip ke skladbě 'Sleepless' představuje Tonyho Levina jako boxera - tahle verze je delší než původní verze z "Three of a Perfect Pair".

Všichni čtyři muzikanti také hrají na párty ve videoklipu k písni 'Heartbeat'.

Vystoupili King Crimson někdy v televizi?

Jistě. Tady je pokus o výčet:

Top of the Pops: vystoupení v BBC 25. března 1970. Hráli 'Cat Food'.
Beat Club: 17. října 1972 hráli v televizi 'Lark's Tongues In Aspic Part 1' společně s Jamie Muirem. Klip je k vidění nejméně na dvou kompilacích Beat Club na laserdiscích.
Atlantic Promo: živá verze 'Easy Money' byla použita pro promo film a byla z konceru z 25. června 1973 v Central Parku. Celý promo film nebyl nikdy celý vysílán v televizi.
Midnight Special: na straně 24 v bookletu k "Frame by Frame" jsou členové spolu s Wolfmanem Jackem. Hráli 'Easy Money' a 'Lark's Tongues In Aspic Part II'.
Francouzská TV: živé představení v Paříži 22. března 1974 bylo natočeno a vysíláno kanálem ORTF. Skladby jsou 'Lament', 'Improv-Nightwatch' a 'Starless'.
Fridays: neuctivá komediální show znamenala odrazový můstek pro znovuzrozeného Karmínového krále. Hráli 'Elephant Talk' a 'Thela Hun Ginjeet'.
The Old Gray Whistle Test: tento britský pořad ukázal kvartet hrající 'Indiscipline'. V úvodu se moderátorka zmínila o Frippově názoru, že Wimbourne je "střed vesmíru".
Showtime In Concert: kabelová televize vysílala mini-koncert z roku 1984, na kterém Fripp, Bruford, Levin a Belew hráli několik písní z osmdesátých let.
MTV: šedesátiminutová verze koncertu, který byl později vydán jako video "Three of a Perfect Pair". Přestože byly některé skladby vynechány, verze MTV nabízí zajímavý film, jak si členové prohlížejí památky v Japonsku.
Sold Out: vystoupení dvoj-tria v Argentině v roce 1994.
Japanese TV: jiná verze konceru, který byl vydán jako video "Live 1995", a který se konal v Nakano Sun Plaza v říjnu 1995.
Late Night with Conan O'Brien: 14. listopadu 1995 dvoj-trio hrálo 'Dinosaur'. Conan si s každým potřásl rukou.
VH1: Přestože to není živé vystoupení, je důležité se zmínit, že King Crimson byli v top-100 "Největší hard-rockové kapely všech dob". Tento žebříček byl vyhlášen v listopadu 2000 a King Crimson skončili na 87. příčce.....

Neobjevili se King Crimson v televizní show Saturday Night Live?

Ale to víte, že ne!

Vystoupení v pořadu Fridays je často zaměňováno za vystoupení v Saturday Night Live.

Kdo hraje kytarový part v 'The Sheltering Sky'?

Ve speciálním čísle Elephant Talk, věnovaném Adrianovým odpovědím na otázky čtenářů, Adrian obpověděl: "Nejsem si jist, zda musíte vždycky vědět, kdo co hraje... V 'Sheltering Sky' hraje Robert melodii, kterou složil, zatímco já hraju jednoduchý rytmus. Uprostřed hraju nějaká 'oblaka'. Na konci pak Robert hraje svou melodii a já hraju akordy."

Hrála sestava osmdesátých let někdy instrumentální verzi 'Neurotica'?

Ano. Před vydáním "Beat" hráli pod jiným názvem instrumentální verzi 'Neurotica'. Některé poznámky z Elephant Talk říkají, že Adrian uvedl skladbu pod názvem 'Manhattan'.

Hráli King Crimson někdy hudbu jiných umělců?

Ano, během let přidali na koncertech několik cover verzí. Tady jsou:

'Lucy In the Sky With Diamonds' od Beatles a 'Michael From the Mountains' od Joni Mitchella hráli KC na prvních zkouškách v roce 1969.
'Mars': skladba od Holst byla první sestavou KC hrána hodně často.
'Get Thy Bearings', skladba od Donovan, hráli původní KC v jazzové podobě.
'Free As A Bird', skladbu Johna Lennona nahranou zbylými třemi Brouky, hrálo double-duo KC v roce 1995. Kousek je slyšet na "THRaKaTTaK".
'Heroes', píseň od Davida Bowieho, je hrána živě současnou sestavou KC.
'The Creator Has a Master Plan' je ke slyšení na živém albu KC "Live At Summit Studios". Ian Wallace se zmínil, že "'The Creator Has a Master Plan' je z alba 'Karma' Pharaoha Sanderse. Původní text napsal a zpíval Leon Thomas, hudbu složil Pharaoh Sanders."
'Prism', nahraná na album "Live on Broadway", je vlastně skladba Pierra Favreho (švýcarcký jazzový perkusionista) z alba "Singing Drums" skupiny Pierre Favre Ensemble.

Na CD "Epitaph" je kus, který zní jako klasický riff z 'Bungalow Bill' od Beatles. Co to?

Na první části "Epitaph", desátá skladba ('Improv-Travel Bleary Capricorn'), je v prvních 8 vteřinách riff, který se shoduje se skladbou z alba Beatles "White Album", 'The Continuing Story Of Bungalow Bill'. Tento riff je vlastně "demo zvuk", který byl v té době zabudován do mnoha modelů Mellotronu. Takže zřejmě Beatles, když nahrávali "White Album", měli ve studiu Mellotron a byli první, kdo ten riff použil v nějaké skladbě.

Byli King Crimson někdy nominováni na cenu Grammy?

Ano. 6. ledna 1996 bylo vyhlášeno, že King Crimson jsou nominováni v kategorii "Nejlepší rocková instrumentální skladba" za 'VROOOM' z alba "THRAK".

Podle Kena Swiderskiho byli KC nominováni i v roce 1983 na "Nejlepší rockovou instrumentální skladbu" za 'Requiem'.

Škoda, ale Král nezvítězil ani v jednom případě.

Odmítl nějaký muzikant členství v King Crimson?

Ano. Klávesový virtuóz Keith Tippet, který hrál na piano na "Wake of Poseidon", "Lizard" a "Islands", se spokojil s úlohou studiového hráče a odmítl Robertovu nabídku být stálým členem kapely.

Ricku Kempovi, hráči na basu, byla nabídnuta před nahráváním "Islands" pozice basisty v King Crimson. Rick údajně odmítl po dvou týdnech a Robert se pak rozhodl naučit Boze Burrella (což byl jen zpěvák), jak zahrát basový part.

David Sylvian se zmínil v jednom rozhovoru: "Robert mě na konci roku 1991 přemlouval, abych vstoupil do nových King Crimson, které právě zakládal. Přestože jsem byl polichocen, rozhodl jsem se, že se necítím na to, vzít na sebe všechnu tu zátěž, kterou obnáší být členem King Crimson..."

Jsou nějaké skladby KC, které nebyly nikdy hrány živě?

Podle toho, co se nachází na různých páscích a bootlezích, tychle skladby se nikdy naživo nehrály:

'Moonchild' (z "In the Court")
'In the Wake of Poseidon' (z "Poseidon")
'Prince Rupert Awakes', 'The Battle of Glass Tears', 'Big Top' (z "Lizard")
'Fallen Angel' (z "Red" -- poznámka: krátký úryvek hráli jako část jamu ve frankfurtském Zoom Clubu v říjnu 1972)
'One More Red Nightmare' (z "Red")
'Happy Family' (z "Lizard") 'Nuages', 'Model Man' (z "3 of a PP") 'Two Hands' (z "Beat")

Jsou nějaké skladby KC, které nebyly nikdy nahrány ve studiu?

Ano, existuje spousta improvizací, ale pro tuto otázku se zaměříme jen na neimprovizované skladby.

'Trees', 'Get Thy Bearings', 'Mantra', 'Travel Weary Capricorn', 'Nola', 'Etude #7' ("mohla být" on "ItCotKC")
'Doctor Diamond' ("měla být" on "SaBB")
'Fracture' (živá verze on "SaBB" a "The Night Watch")
Intro 'Night Watch' (živá verze na "SaBB")
'Conundrum' and 'Prism' (období alb "VROOOM/THRAK")
a samozřejmě materiál ProjeKcts.....

Poznámka:
Co se týče skladby 'Mantra', přestože nebyla nikdy nahrána, část této skladby se změnila v intro 'Exiles' (která byla samozřejmě ve studiu nahrána). Je také zajímavé, co napsal David Singleton na straně 5 v bookletu k "Epitaph": "'Mantra' a 'Travel Weary Capricorn' byly napsány jako oddělené kousky, i když tady jsou dané dohromady."

Všechny tyto informace ukazují, jak spolu jednotlivé skladby často souvisejí a jak vliv původní sestavy KC přečkal vydání prvního studiového alba.

Která sestava KC nikdy nehrála naživo '21st Century Schizoid Man'?

Byla to sestava z osmdesátých let (Fripp, Belew, Levin a Bruford).

Mají housle v 'Larks Tongues in Aspic Part 1' základ v 'The Lark Ascending' od Ralpha Vaughana Williamse?

David Cross, který hrál housle na "LTiAL odpověděl: "V době nahrávání jsem nevěděl, že znám 'The Lark Ascending'. Pokoušel jsem se vytvořit moment volného prostoru a čerstvého povětří a ten part, který jsem udělal, vypadal, že se bude hodit. Po letech, když jsem hrál 'The Lark Ascending", jsem byl trochu zaražen podobností s pasáží z 'Larks's Tongues'."

"Je to dost známá hudba a tak je pravděpodobné, že jsem před tou dobou musel někdy slyšet, ale prostně jsem si toho v té chvíli nevšiml. Myslím, že největší shoda je v názvu."

Je onen kouzelník z obalu "The Great Deceiver" vlastně Jamie Muir?

Ne. Přestože tam je určitá podobnost (hlavně bradka), kouzelník je ve skutečnosti Velký Kovari. Můžete se podívat na jeho stránku na adrese http://www.kovarimagic.co.uk/.

S kterým nástrojem je Bill Bruford spojován ve skladbě 'Trio'?

Ve verzi ze "Starless and Bible Black" a "The Night Watch" nejsou žádné perkuse ani bicí. Protože to je vlastně improvizace, předpokládá se, že absence Billa Bruforda byla úmyslná, a panuje názor, že tohle velmi přispělo k poklidu a vyrovnanosti této skladby.

Na albu "Live in Mainz" jsou v 'Trio' slyšet nějaké perkuse, snad xylofon.

Je 'Matte Kudasai' z remasteru alba "Discipline" vlastně původní verze, která se poprvé objevila na LP?

Ano. Vydání "Discipline" u příležitosti 30. výročí existence kapely obsahuje původní mix z vinylu z roku 1981, který zahrnuje kytarový part chybějící na mnoha později vydaných CD "Discipline". Tento "speciální mix" nebo "alternativní verze" byla na prvním vinylovém vydání, na straně B Elephant Talk 7", na promo deskách Elephant Talk a Thela Hun Ginjeet a na prvních, neremasterovaných, kompaktech.

"Speciální mix" (bez dodatečné Frippovy kytary) se objevil na původní 7" desce Matte Kudasai, na kompilaci "The Compact King Crimson" a na všech remasterovaných kompaktech ze série Definitive Edition.

Tento text je překladem rubriky Frequently Asked Questions ze stránek Elephant Talk. Původním autorem je Steven Sthole. Za svolení k uveřejnění tohoto překladu děkuji redaktoru Elephant Talk Tobymu Howardovi.

Zpět