Robert Fripp

  1. Co jsou to Frippertronics?
  2. Co jsou Soundscapes?
  3. Jaké vybavení Robert používá?
  4. Kdo je J. G. Bennett a co má společného s Frippem?
  5. Co je Guitar Craft?
  6. Co je Nové standardní ladění pro kytaru?
  7. Mohu použít Nové standardní ladění na své piáno/bicí/flétnu?
  8. Kdo je Eric Tamm a o čem je jeho kniha?
  9. Je Tammova kniha o Frippovi pořád ještě rozebrána?
  10. Je pravda, že je Robert Fripp levák, ale hraje na kytaru jako pravák?
  11. Natočil Robert Fripp nějaká videa nebo televizní záznamy vlastních vystoupení?
  12. Čím se liší Frippovo CD "Exposure" od původního LP?
  13. Hrálo se někdy něco z alba "Exposure" naživo?
  14. Vystupoval Fripp někdy na turné s Peterem Gabrielem pod pseudonymem?
  15. Kde najdu diskografii Roberta Frippa?
  16. Napsal Robert Fripp někdy nějaký písňový text?
  17. Která alba jsou pokládána za část "trilogie Roberta Frippa"?
  18. Používal Robert Fripp někdy "e-bow"?
  19. Napsal Robert Fripp knihu nazvanou "The Becoming"?
Co jsou to Frippertronics?

Jednoho zářijového večera roku 1972 pozval Brian Eno Roberta Frippa do svého domácího studia. Eno navrhl metodu produkování hudby pomocí dvou kazetových magnetofonů. Když byl zvuk z jedné mašiny převeden do druhé, mohl být znovu přehrán, ale s nižší hlasitostí. Přístroj dovoluje změny hlasitosti a ozvěnu, a může hrát nezávisle na původním záznamu. Fripp shledal souhru mezi nahranými zvuky Briana Ena a svou kytarou Les Paul zarážející: partnerství vyústilo ve dvě alba elektronické hudby nazvaná "No Pussyfooting" a "Evening Star".

Roku 1980 Fripp formálně definoval Frippertronics jako "hudební zážitek vyplývající ze spolupráce Roberta Frippa a malého, mobilního a přiměřeného stupně technologie....."

Použitá technologie zahrnovala Frippovu kytaru, krabičky, a dva páskové magnetofony Revox. Fripp přišel na to, že může dělat efekty sám, a bral si techniku s sebou na cesty a pořádal tak malá vystoupení.

Více informací najdete na adrese www.annihilist.com/loop/ nebo ZDE.

Co jsou Soundscapes?

Soundscapes jsou dnešním ekvivalenem Frippertronics. S příchodem kytarových syntezátorů a jejich možnostem napodobit zvuk skoro čehokoliv přešel Robert Fripp se zvukovými strukturami Frippertronics k dalšímu logickému kroku.

Soundscapes jsou v podstatě improvizacemi, které mají jen málo co společného s tradičně strukturovanou hudbou. Stejně jako to bylo v případě Frippertronics, vzal si Fripp s sebou Soundscapes na cesty. V roce 1997 zahájil Fripp sérii show G3 North America Tour. Na podzim 1998 odehrál několik koncertů Soundscapes, včetně dvou jako součásti série New Sounds Live.

Jaké vybavení Robert používá?

Robert Fripp už nehraje na kytaru sedě u Mellotronu. Kytarový syntezátor umí vytvořit orchestrální zvuky podobné Mellotronu, i tucty jiných nástrojů. Na jevišti používá několik různých syntezátorů Roland, například GR300 a VG9. Robert připojoval syntezátor k různým kytarám, jako je například Les Paul.

Efektu ozvěny se už nedosahuje pomocí magnetofonů. Namísto nich jsou používány digitální zpožďovací jednotky TC2290. Na albu Soundscapes "1999" Robert Fripp uvedl následující vybavení:

kytara Tokai Les Paul
kytarový syntezátor Roland GR300
Eventide 3000SE
Korg A2
zpožďovací jednotky T.C. Electronic TC2290
Digitech Whammy pedal

V čísle časopisu Guitar Player z října 1998 byl uveden seznam vybavení, který Robert použil s ProjeKct 2:

kytara Custom Fernandez, tělo Les Paul
sustainer Fernandez
přenosky Roland GK-2a
tremelo Kahler
struny De Salvo
kytarový syntezátor Roland GR1
kytarový syntezátor Roland GR30
předzesilovač Roland GP-100
Roland VG-8
Eventide H3000
audio systém Sound Sculpture Switchblade 16
T.C. Electronic G-Force
MIDI pedály Rocktron
digitální zpožďovací jednotky T.C. Electronic TC2290
Digitech Whammy pedal

Na guitargeek.com najdete skvělý diagram Robertova vybavení.

Kdo je J. G. Bennett a co má společného s Frippem?

John G. Bennet (1897-1974) byl britský matematik, vědec a filozof, který od dvacátých let do roku 1949 studoval myšlenky G.I. Gurdjieffa. Bennet poté vyučoval tyto myšlenky, známé jako Čtvrtá cesta, a sám tyto myšlenky pozměňoval a zdokonaloval.

Roku 1971 Benner založil IACE Sherborne, která nabízela 10 měsíční seminář Čtvrté cesty. Fripp řekl: "Když jsem objevil Bennetta, moje hlava explodovala (červenec 1974)." Fripp rozpustil roku 1974 King Crimson a vstoupil do Sherborne. Pozdější Frippova myšlenka "malých, mobilních a inteligentních jednotek" vychází z Bennetta. Fripp se dále věnuje propagaci a šíření Bennettových myšlenek a stále pracuje s lidmi, se kterými se seznámil v sedmdesátých letech v Sherborne. Americká podoba Sherborne se nazývala Claymont Court a pokračuje v šíření Bennettových myšlenek.

Něco významných linků o Bennettovi, Gurdjieffovi a Čtvrté cestě:

www.duversity.org/ je stránka věnovaná Anthonymu Blakeovi. Blake byl jedním z Bennettových studentů a později vydavatel Bennettových knih. Fripp pracoval s Blakem celých 25 let.

www.bennettbooks.org/ vydává Bennettovy knihy a je to zdroj, kde mohou být objednány Bennettovy výukové kazety.

www.claymont.org/ je stránka Claymont Court v Západní Virginii.

www.gurdjieff.org/ obsahuje rozsáhlé výklady o Gurdjieffovi, jeho následovnících a Čtvrté cestě.

Co je Guitar Craft?

Guitar Craft je škola kytarové hry (a širší filozofie) založená a velkou měrou ovládaná Robertem Frippem.

Fripp se poprvé setkal s Gurdjieffem, Ouspenskym a Bennettem roku 1974 v Sherborne. Poprvé se angažoval v Americké společnosti pro soustavné vzdělávání poblíž Charles Town v Západní Virginii roku 1977. V prvních třech měsících se seznámil s principy Gurdjieffa, Ouspenskyho a Bennetta. Následujícího roku byl Fripp jmenován do Ředitelské rady ASCE a nakonec byl zvolen jejím prezidentem. Po rozpadu King Crimson v roce 1984 byl Robert požádán, aby vedl seminář o své kytarové metodě. To byl začátek Guitar Craft.

Fripp vyvinul "nový typ kytarové techniky stojící na třech pilířích -- srdce, ruce a hlava". Kurzy Guitar Craft jsou pořádány každým rokem. Robert Fripp se zúčastnil a produkoval nahrávek např. The League of Crafty Guitarists, a členové California Guitar Trio jsou absolventi programu.

Další informace na www.guitarcraft.com/.

Co je Nové standardní ladění pro kytaru?

Od nejhlubší struny je to C G D A E G. Hluboké C je tón pod standardním hlubokým E.

 
                (vysoko)
               --||G----|
               T-||E----|
               A-||A----|
               B-||D----|
               --||G----|
               --||C----|
                (hluboko) 

Doporučované typy strun pro akustickou kytaru jsou:

G-1. - .011
E-2. - .013
A-3. - .022w
D-4. - .032w
G-5. - .047w
C-6. - .058w

Názory na význam Nového standardního ladění se různí. Mnozí hráči si jej velmi oblíbili pro stejné důvody jako Fripp: staré postupy nefungují. Navíc dává hráči mnohem větší rozsah výšek. Na druhé straně je nutný větší pohyb ruky, což může být pro mnohé hráče obtížné.

Mohu použít Nové standardní ladění na své piáno/bicí/flétnu?

Výsledek nebude stejný jako NSL pro kytaru, pro jednoduchý důvod, že tyto nástroje nejsou kytara. Kytara má jedinečný zvuk, částečně i díky vztahu mezi jednotlivými strunami. Když změníte ladění, budou akordy i stupnice znít jinak. Důležitá věc je, aby váš nástroj byl naladěn tak, jak vám to vyhovuje.

Kdo je Eric Tamm a o čem je jeho kniha?

Eric Tamm je se zabývá hudební naukou a žije v oblasti San Franciského zálivu. Mnoho let byl fanouškem King Crimson. Napsal dvě knihy. Jedna z nich je o Brianu Enovi (Brian Eno: His Music and the Vertical Color of Sound), a je v současné době dostupná komerční cestou.

Druhá kniha je o Robertu Frippovi:

Robert Fripp: From King Crimson to Guitar Craft
by Eric Tamm
Faber & Faber (1991)
ISBN 0-571-16289-4

Kniha je většinou čtenářů vřele doporučována. Fripp sám žádal Tamma, aby knihu nepsal, přesto ale říká, že kapitola o Guitar Craft je "velmi dobrá."

Je Tammova kniha o Frippovi pořád ještě rozebrána?

Přes všechny zvěsti o novém vydání je podle pana Tamma jeho kniha o Frippovi stále rozebrána.

V ET#646 Eric Tamm poznamenal:
"Umístil jsem plný text mé knihy 'Robert Fripp: From King Crimson to Guitar Craft' na Web. Adresa je následující:    www.geocities.com/pitkin_family/tammfripp.html.
S úctou,
Eric"

Je pravda, že je Robert Fripp levák, ale hraje na kytaru jako pravák?

Ano. Mnozí čtenáři ET, kteří navštívili přehrávky, poznamenali, že se Robert podepisoval levou rukou. Všichni, kdo ho viděli hrát, samozřejmě vědí, že hraje jako pravák: levá ruka na hmatníku a pravou brnká.

Robert o tom mluvil v rozhovorech pro Guitar Player Magazine a je to velmi dobře zdokumentováno v Tammově knize o Frippovi. Robert začal hrát na kytaru v jedenácti letech a přijal způsob hraní pravou rukou. Tento přístup je pravý opak k tomu, jak hraje většina kytaristů, tj. brnkat silnější, dominantní rukou a na krku používat tu slabší.

Natočil Robert Fripp nějaká videa nebo televizní záznamy vlastních vystoupení?

Ano.

Je k dostání několik koncertních vystoupení Roberta Frippa, mimo King Crimson. Turné z roku 1993 "Road to Graceland" Roberta Frippa a Davida Sylviana byl nahrán v japonském Nakano Sun Plaza a je dostupný na laserdisku. Další koncert "Live in Japan", tentokrát představující Robert Fripp String Quintet, je k mání na VHS u DGM. Speciální série laserdisků nazvaná "Careful With That Axe" představuje na druhém disku Roberta Frippa. Toto video, které bylo také vydáno na VHS, ukazuje Frippa hrajícího na session Guitar Craft a také něco archivních záběrů King Crimson ze sedmdesátých a osmdesátých let.

Robert Fripp také vystupoval v televizi:

Midnight Special: Fripp se predstavil a stručně vysvětlil, co jsou to Soundscapes, a zahrál nějaké Soundscapes.
Robert Fripp: New York - Wimbourne: dokument BBC o Robertově kariéře natočený v období alba KC "Three of A Perfect Pair". Pro detailní přehled tohoto dokumentu můžete kontaktovat Martina Lennona na emotion@ednet.co.uk.
Cue The Music: živé vystoupení Davida Sylviana a Roberta Frippa v Japonsku. Předpokládá se, že jde o stejný koncert, který se později objevil na videu.

19. května 1979 vystupovaly v televizním programu Saturday Night Live Linda Ronstadt a Phoebe Snow a zpívaly duet. Během skladby 'The Married Men' (z prvního alba kapely Roches produkovaného Frippem) seděl na židli ve slabě osvětlené části pódia muž, který se nápadně podobal Frippovi, hrající na černou kytaru Custom Les Paul a za ním byl vidět magnetofon Revox. Zdá se velmi pravděpodobné, že to byl Fripp, ačkoliv mu toto představení není připisováno.

Čím se liší Frippovo CD "Exposure" od původního LP?

Původní LP bylo nejdříve zremixováno: jednou ze změn byla 6:10 dlouhá verze 'Water Music II'. Následující vydání na CD neobsahovaly tuto delší verzi.

Poznámky na přebalu CD vydaného roku 1985 říkají: "Remixováno na digitálním stereo systému Sony Bradem Daviesem a Robertem Frippem." Vydání Definitive Edition obsahuje další změny. Pro úplnou a detailní analýzu odlišných vydání (včetně mnoha změn ve vokálech) navštivte Elephant Talk Exposure Pages.
Adresa je www.elephant-talk.com/exposure/expoweb1.htm.

Hrálo se někdy něco z alba "Exposure" naživo?

Ano. Píseň 'Exposure' se hrála na turné Sylviana a Frippa. Nahrávka není na live CD "Damage", ale je k mání na laserdisku "Live in Japan".

A přestože nejde o člena KC, Peter Hammill (který přispěl na album "Exposure" zpěvem) často hraje píseň 'Chicago' jako přídavek.

Na koncertu Hall & Oates v newyorské Avery Fisher Hall roku 1979 dal Robert Fripp přídavek. Hráli 'You Burn Me Up I'm A Cigarette'.

Vystupoval Fripp někdy na turné s Peterem Gabrielem pod pseudonymem?

Ano. Robert Fripp vystupoval s Gabrielem jako "Dusty Rhodes (nebo Roads)" během prvního i druhého Gabrielova turné. V obou případech hrál na straně pódia (ve stínu) nebo za oponou, aby jeho identita zůstala skryta. Během Gabrielova vystoupení v Hammersmith Odeon byl Fripp také představen jako "Ned Strangler the West Country punk".

Kde najdu diskografii Roberta Frippa?

Jednu spravuje John Relph na www.elephant-talk.com/discog/fripp/.

Český stručný seznam najdete ZDE.

Napsal Robert Fripp někdy nějaký písňový text?

Ano. Kromě řídku "Cigarettes, ice cream, figurines of the Virgin Mary" (z 'The Great Deceiver') napsal Robert slova k ranému kousku King Crimson 'Drop In', který je možno slyšet na boxsetu "Epitaph". Napsal také text k písni 'You Burn Me Up I'm A Cigarette' z jeho prvního sólového alba "Exposure".

Která alba jsou pokládána za část "trilogie Roberta Frippa"?

Během druhé poloviny sedmdesátých let, za nějakou dobu po rozpadu King Crimson, začal Robert Fripp znovu zasahovat do světa hudby. Po různých aktivitách s jinými muzikanty skončil Fripp produkcí trojice alb, která, ačkoliv se jedno od druhého hodně lišilo, byla vlastně částí trilogie. Byla to tato alba:

"Peter Gabriel II" (Peter Gabriel)
"Exposure" (Robert Fripp)
"Sacred Songs" (Daryl Hall)

(Poznámka: přestože "Exposure" bylo podle Frippa "třetí částí trilogie s 'Sacred Songs' a 'Peter Gabriel II'", bylo to album "Sacred Songs", které bylo vydáno jako poslední. RCA zadržovalo album mimo trh dvou a půlleté období po dokončení alba).

Frippova produkce je na všech třech albech patrná. "PG II" je více minimalistické jako srovnání k prvnímu albu produkovaném Bobem Ezrinem. "Exposure" je samozřejmě Frippovo vlastní album. "Sacred Songs" obsahuje spoustu Frippových Frippertronics i píseň 'NYCNY' napsanou Hallem a Frippem.

Trojici alb dominuje Frippova kytara. Hall také účinkoval na albu "Exposure" a nově znovuvydané album "Sacred Songs" obsahuje dvě bonusové skladby: 'You Burn Me Up I'm A Cigarette' a 'North Star', které byly původně na "Exposure".

*****

Používal Robert Fripp někdy "e-bow"?

Často se spekuluje, zda Robert Fripp někdy použil e-bow, přístroj, který umožňuje elektrické kytaře dlouho držet tón. Po dlouhé debatě v ET napsal sám pan Fripp odpověď do svého deníku na stránkách DGM:

"Nikdy jsem profesionálně nepoužíval e-bow, a i jindy jen velmi zřídka. Chris Stein (z Blondie) mi dal jeden c.1978, když jsme byli přátelé v NYC. Ale v 'Heroes' to je jen Les Paul, zařízení Marshall a způsob hraní."

Napsal Robert Fripp knihu nazvanou "The Becoming"?

Ano, ale není to náš Robert Fripp! Tohle je zřejmě jiný Robert Fripp...

Hledání na search.contentville.com nabízí několik Frippů literátů:

Jon Fripp, autor "Speaking of Science: Notable Quotes on Science, Engineering, and the Environment"
Peter Fripp, který napsal "The Book of Johannes"
Archibald Linley Fripp, Jr., který napsal "Effect of Grain-Boundaries on the Resistivity of Polycrystalline Silicon."
John Fripp, který je autorem článku o "Budoucnosti obchodních simulací" v Journal of European Industrial Training
a samozřejmě, Patricia Fripp, (Robertova sestra), autorka "Get What You Want!" (mimo jiné)

*****

Tento text je překladem rubriky Frequently Asked Questions ze stránek Elephant Talk. Původním autorem je Steven Sthole. Za svolení k uveřejnění tohoto překladu děkuji redaktoru Elephant Talk Tobymu Howardovi.

Zpět