Rozhovor s Adrianem Belewem (březen 2000, ruský časopis MusicBox)

MusicBox: "Nejdříve ze všeho bych vám rád poděkoval, že jste souhlasil odpovědět nám na pár otázek. Co se mě týče, tohle je váš první interview pro ruská média. Nedávno jste oslavil padesátku. Co pokládáte za svůj dosud nejdůležitější počin?"

Adrian Belew: "Dobrý den. Tohle je mé první ruské interview. Můj nejdůležitější výkon? Že jsem spokojený se svým životem."

MB: "Kdy jste se rozhodl stát se profesionálním hudebníkem? Měl jste pro budoucnost ještě nějaké vedlejší plány?"

AB: "Bylo mi deset let. Vstoupil jsem do školní pochodové kapely jako bubeník. V tu chvíli jsem věděl, že hudba je mojí cestou. Myslel jsem, že bych mohl být v kapele instruktorem, někým, kdo hraje na všechny nástroje a učí ostatní. Ale od patnácti let jsem věděl, že chci nahrávat. Teď mám studio doma!"

MB: "V šedesátých letech jste hrával na bicí a stále jste velmi dobrý bubeník. Proč jste se rozhodl začít hrát na kytaru namísto bicích?"

AB: "Miluju bicí a pořád ještě na ně často hraju. V šestnácti letech jsem si vypůjčil kytaru a sám jsem se naučil hrát, protože jsem chtěl psát písně. Nakonec se kytara stala mým hlavním zvukem, ale rád jsem se i učil ovládat i jiné nástroje, každý z nich má jedinečný charakter a vyžaduje nový přístup. Mým cílem je stát se plně nahrávajícím umělcem, někým, kdo zvládne všechny apekty umění výroby nahrávky."

MB: "Máte velice vyhraněný styl hry. Jste kytarista samouk? A pokud ano, kdo vás nejvíce ovlivnil?"

AB: "Jsem samouk. Neumím číst z papíru ty prťavé tečky. Z textařů mě nejdříve ovlivnili The Beatles, Roy Orbison, Harry Nilsson a Ray Davies; ze skladatelů to byli Stravinsky a George Gershwin; a z kytaristů Hendrix a Jeff Beck. Poté, co jsem se učil z nahrávek nejrůznějších umělců od Les Paula a Cheta Atkinse až k Segoviovi, jsem dokázal přestat znít jako ostatní kytaristi. Měl jsem chuť přinutit kytaru znít jako věci, znějící úplně odlišně od zvuku kytary. Tak jsem začal napodobovat věci (racek, klakson, atd.) a snažil jsem se pracovat s těmito efekty, aby to znělo jako hudba. Například potom, co jsem vynašel zvuk podobný slonímu troubení, jsem napsal píseň 'Elephant Talk', která dala mému slonímu zvuku vhodné místo k životu."

MB: "Hodně slavných kytaristů vydává dnes své prvotiny. Neplánujete představit veřejnosti některé vaše nahrávky z 60. nebo 70. let?"

AB: "Já jsem neudělal první sólovou nahrávku před rokem 1981 a tak nemám žádné nahrávky z 60. nebo 70. let, ale pracuju na velkém box-setu s názvem "DUST", který bude vydán příští rok u příležitosti 20. výročí mého prvního sólového alba. "DUST" zahrnuje rarity, demonahrávky, nevydané písně a instrumentálky, živé nahrávky a mnoho dalšího. Zatím tam je 90 skladeb ze sólových alb, od King Crimson nebo The Bears. Bude to box-set s kolečky!"

MB: "Adriane, jste znám jako člověk, který umí donutit kytaru znít jako cokoliv od piana k rackům a slonům. Mnoho čtenářů Music Boxu je profesionálními hudebníky. Můžete se s nimi podělit o některá svá tajemství (technika, vybavení, atd.)?"

AB: "Tohle by asi bylo mimo záběr tohoto interview. Jak můžete posoudit, během mého života jsem vynašel pěknou řádku zvuků a každý z nich vyžaduje jistou techniku často kombinovanou s určitým efektem. Nemám zádná tajemství; všechny tyhle věci byly léta široce probírány v kytarových magazínech, ale jsou příliš složité, než aby mohly být shrnuty v jediném článku. Místo toho uvedu obecnou analogii: když jste malíř, můžete mít spoustu způsobů jak dělat to své umění. Můžete jednoduše kreslit tužkou, stejně jako psát píseň jenom s akustickou kytarou; můžete nanášet na plátno olejové barvy, stejně jako hrát na elektrickou kytaru; můžete použít airbrush, stejně jako přidávat ke zvuku kytary spoustu elektronických efektů; můžete i použít složitý 3D animační software, stejně jako digitální přístroje, Pro Tools nebo studiové automaty. Vtip je v tom, že všechny tyhle věci jsou jenom nástroje. Použijte toho tak málo nebo tak hodně, kolik potřebujete k vyjádření vlastní jedinečnosti."

MB: "Pracoval jste s tak rozdílnými umělci jako Frankem Zappou a Davidem Bowiem. Čí hudba vám byla bližší?"

AB: "Znal jsem jen málo Frankovu hudbu předtím, než jsem s ním začal pracovat, ale hrál jsem mnoho Davidových písní; tak jsem měl nejdříve vztah k Davidově práci. Ale jak jsem se během let po hudební stránce měnil, pokládám teď Frankovo dílo za zajímavější, hlavně jeho moderní skladby. Mám hezké vzpomínky na Davida a Franka a pokládám za velké štěstí, že jsem pracoval s takovými hudebními giganty."

MB: "Mimochodem, s kterým umělcem, s kterým jste během vaší kariéry spolupracoval, se vám pracovalo nejlépe?"

AB: "Nejvíc mě uspokojovala práce na mých sólových projektech, ale věřím, že je pro mě zdravé účinkovat v kapelách jako The Bears a King Crimson, kde nikdo nemá naprostou kontrolu a nápady jsou sdíleny. Rád jsem pracoval se všemi umělci. Jediná stinná stránka věci je, že když je práce hotova, už se s nimi vidíte jen zřídka. V dokonalém světě by Paul Simon žil v ulici hned vedle Laurie Andersonové, a David Bowie by bydlel vedle a chodil by se mnou, Andy Partridgem a Enem každý páteční večer hrát kulečník."

MB: "Je možné, že budete ještě nahrávat s Davidem Bowiem nebo Nine Inch Nails? Mimochodem, jak jste se seznámil s Trentem Reznorem? Myslím, že váš původ je trochu odlišný. Máte v hudbě nějaké společné zájmy?"

AB: "Doufám, že s oběma budu znovu pracovat. Trent se spojil s mým managementem a požádal mě, abych hrál na jeho albu. Předtím jsme se nikdy nesetkali. Trent má ve vytváření originálních zvuků stejné cíle jako já. Velmi respektuju jeho hudbu a rád sleduju, jak pracuje ve studiu."

MB: "A teď k vašim nejnovějším projektům. Říkalo se, že tento rok plánujete alespoň tři sólová alba. Můžete nám podat nějaké podrobnosti?"

AB: "Pracuji na sólovém albu, který má jako téma zvuk agresivního kytarového tria. Už je blízko dokončení nová nahrávka The Bears obsahující vyzrálé popové písně a představující v jedné skladbě sólistu Roberta Frippa. Pomalu připravuji mé druhé album experimentální kytary. A příští rok vydám "DUST", obří kolekci, o které jsem se již zmínil. Mimochodem, výběr ze všech čtyř projektů můžete slyšet na mé poslední práci s názvem "Coming Atraction", který vyjde pod Thirsty Ear Records."

MB: "Můžete popsat právě vycházející album King Crimson?"

AB: "Kapela teď zní víc jako hard rocková skupina. Nahrávka se dotýká širokého spektra hudby podobné King Crimson a ještě se vydává do neprobádaných míst. Celkový sound je hutný a strašidelný. Pat a Trey vynašli unikátní krajinu, kterou s Robertem objevujeme."

MB: "Co si myslíte o aktuální sestavě King Crimson?"

AB: "Tahle sestava je velice dobrá. Možná i skvělá. Doufám, že spolu uděláme hodně alb. Mám radši kvartet, všichni tak musíme mnohem víc pracovat."

MB: "Jednou jsem četl, že hraní s King Crimson v osmdesátých letech pro vás nebylo snadné. A Robert Fripp nedávno napsal, že jste měl o své budoucnosti u King Crimson pochybnosti. Je nemožné podcenovat vaši důležitost pro kapelu. Jak se cítíte u King Crimson teď?"

AB: "Být u King Crimson není snadné; je to výzva. Proto to mám rád. Jsem s kapelou velmi šťastný a chci pokračovat tím, že budu přispívat některými z mých nejlepších prací a mým entuziazmem."

MB: "Plánujete pro blízkou budoucnost něco mimo King Crimson?"

AB: "Právě jsem dokončil nahrávání s Bela Fleckem a Flecktones pro jejich nové album. Bela získal 4 Grammy a žije v Nashville. Příští týden jedu do Cincinnati na týdenní skládání s The Bears."

MB: "Máte buďto s kapelou nebo sám nějaké plány na turné ve Východní Evropě?"

AB: "King Crimson budou brzy hrát v Evropě. Jediná vystoupení ve Východní Evropě, o kterých jsem si jist, jsou tyto:
9. června v Pozna, Polsko
10. a 11. června ve Varšavě v Polsku
13. června v Divadle Archa v Praze v ČR."

MB: "Jaká je vaše nejoblíbenější píseň?"

AB: "Rhapsody In Blue od Gershwina."

MB: "Jakou z vašich skladeb pokládáte za nejlepší?"

AB: "Moje skladby jsou moje děti, všechny jsou mi drahé. Nemohu si vybrat jednu."

MB: "Velmi vám děkuji. Doufejme, že někdy budete vystupovat v Moskvě. Jestli chcete něco vzkázat svým ruským fanouškům, máte teď příležitost."

AB: "Doufám, že vás někdy uvidím. Obdivuji vaši podporu mé práce. Da svidania."

Zpět