Rozhovor s Adrianem Belewem (www.reflex.cz)

Kytarista Adrian Belew dostával již jako relativně mladý muzikant nabídky od veleslavných jmen – Frank Zappa, David Bowie, King Crimson, Talking Heads ...

"Přišlo vám to normální?"

Belew: "Něco takového jsem samozřejmě vůbec nečekal. Někdy se mě na to lidé ptají, jaké to bylo, když jsem hrál s tak slavnými muzikanty. Přitom se jednalo o zcela rozdílné hudební oblasti. Je to samozřejmě proto, že jsem všestranný, přizpůsobivý, že dokážu vytvářet hodně rozdílné věci a hrát v hodně stylech. Pokud jde o hudební rovinu, nejspíš se na mě obracejí hlavně proto, že je zajímají všemožné zvuky, které dokážu udělat. A když se na to podívám z roviny osobní, mám pocit, že se k lidem hodně dobře hodím. Obvykle je to tak, že když se mě někdo zeptá, co bych s tím či oním provedl, přijdu se třemi nebo čtyřmi variantami. Na deskách jiných lidí ale nehraju pořád, pouze při zvláštních příležitostech. Většinu času trávím ve svém studiu, kde pracuji na vlastní muzice, nebo se podílím na nějaké spolupráci, jako třeba právě s King Crimson."

"Proč jste si vybral právě kytaru?"

Belew: "Já jsem začal v deseti na bicí a na svých deskách si bubnuju sám. Ale v šestnácti jsem měl v hlavě hromadu písniček, které jsem nemohl na bicích vyjádřit. Proto jsem se musel naučit na něco jiného. Nástrojem, o kterém každý mluvil, byla samozřejmě kytara. Kytaristou jsem se tedy stal až v šestnácti, protože jsem chtěl skládat písničky. V té době už se ale objevovali kytaristi jako Jimi Hendrix nebo Jeff Beck, kteří byli uznávaní a každého hodně inspirovali. Chtěl jsem se proto dozvědět víc o hře na kytaru. Nakonec se tak ze mě stal lepší kytarista než bubeník."

"Lidé si vás nejvíc spojují s King Crimson. Které jejich album je vám nejbližší?"

Belew: "Od té staré party se mi vždycky nejvíc líbilo debutové In The Court Of Crimson King a Red. Z osmdesátých let to je nejspíš Discipline, a pokud jde o novější dobu, tak asi to poslední album Construction Of Light."

"Když jste hráli naposled s King Crimson v Praze, hráli jste i v menších obsazeních – jako dvě tria. Bude tomu i na tomto turné?"

Belew: "Nejspíš budeme hrát v menších sálech, do dvou tisíc míst. Posluchači si tak mohou stále připadat jako součást koncertu. Určitě to nebudou takové ratejny, aby si museli nosit triedry. Nové věci se podle mého budou hodně dobře hrát živě, nový kvartet má krásný, jedinečný krimsonovský zvuk."

JOSEF RAUVOLF
Zpět