Rozhovor s Tony Levinem (říjen 2000, Krimson News)

Krimson-News: "Jak se postupem času změnil váš přístup ke hře na basu? A kam byste chtěl svoji hru dále rozvíjet?"

Tony Levin: "Já o svém hraní nepřemýšlím v tom smyslu, co jsem dokázal v minulosti. Dostanu se k nějakému hudebnímu projektu a snažím se vytvořit basový part, který by se nejlépe hodil pro ten určitý kus. Pokud hraji v nějaké radikálnější kapele, jako King Crimson, nebo pracuju na muzice, která chce něco neobvyklého, jako u Petera Gabriela, tak se snažím přijít s nějakými novými basovými party, jednodušší i třeba propracovanější."

KN: "Hudba King Crimson se během let stále měnila, myslíte, že někdy v budoucnu budete s King Crimson znovu pracovat?"

Levin: "Hm, jako obvykle máme v King Crimson situaci, která tak úplně nezapadá do normálního chování kapely. Přestože se nepodílím na současných albech a koncertech, nejsem oficiálně z kapely venku. Takže nevím, jak to v budoucnu se mnou a s kapelou bude - teď se nic neplánuje. Pořád si s spolu dobře rozmumíme, hudebně i osobně, a já doufám, že se s nimi někdy v budoucnu zúčastním nějakého radikálního hudebního projektu, ať už se to bude jmenovat Crimson nebo nějak jinak."

KN: "Kdo bude tentokrát tvořit kapelu na turné Petera Gabriela? Co si kapela i vy sám myslíte o novém materiálu?"

Levin: "Kapela je tentokrát jiná, ze staré skupiny jsem tam já a kytarista David Rhodes. Na kytaru hraje taky Richard Evans, na klávesy hraje Rachel Z., bicí Ged Lynch, a vokály zpívá Melanie Gabrielová - Peterova dcera. Teď právě zkoušíme, a je to velmi zajímavé. Nové CD se velmi liší od těch předchozích, méně orientovaných na energii kapely, a proměnlivou náladou skladeb. Takže se učíme zahrát všechny party z nových skladeb (některé písně mají dva i tři basové party hrané současně) a necháváme hodně prostoru, stejně jako tomu je na CD. Starý materiál je takové osvěžení a na koncertě z něj budem taky něco hrát."

KN: "Co se týče tvorby nového Gabrielova alba "Up", jak moc se na ní podíleli ostatní muzikanti, čím jste přispěl do tvůrčího procesu?"

Levin: "To je různé. Někdy Peter přijde s basovou linkou (někdy dokonce velmi dobrou) a chce, abych s ní alespoň začal. Někdy ale nemáme předem nic připraveno a basu vymyslíme přímo ve studiu. Často je to kombinace našich nápadů. S ostatními muzkanty je to jiné. Peter většinou nechá kytaristy, aby si vymysleli své vlastní party. O bicích vždy diskutujeme, jakým směrem by se měly ubírat."

KN: "Nedávno jste vydal své album "Pieces of the Sun". Jak se tato hudba vyvíjela, když jste měl možnost vyjet s ní na turné?"

Levin: "U tohoto alba jsem dobře věděl, jak kapela hraje, a při skládání hudby jsem přemýšlel o živém vystupování. Takže když jsme vyjeli na turné, hudba se ani příliš nezměnila. (Předchozí album, "Waters of Eden", bylo původně napsáno v jemnějším duchu, a na turné byla hudba poměrně tvrdá.) Měl bych se také zmínit o tom, že jsme vystoupení nahrávali, a výsledkem je dvoj CD "Double Espresso", které vyjde v listopadu."

KN: "Jednou ze skladeb, kterou vaše kapela v poslední době hrála, byla 'Back in NYC' z alba Genesis "The Lamb Lies Down On Broadway", skvělá věc...koho napadlo zařadit ji do vašeho repertoáru? Najde se pro ni místo na živém albu?"

Levin: "Tahle věc se jistě na live albu objeví, zní skvěle. Nevím, zda jsem to byl já nebo Jerry (Marotta), koho napadlo zahrát si ji naživo. Jerry je skvělý zpěvák, a nakonec na našich koncertech a na živém CD zpívá 'Back in NYC' a 'Sleepless' od King Crimson."

KN: "V interview z roku 1998 jste řekl, '...Každých pár let, nebo možná měsíců, udělá nějaký basák hudbu, kterou nikdo předtím ještě neslyšel. A někdy je ten člověk slyšet, dostane se na nějakou nahrávku a někdy upoutá pozornost jiných hráčů, a lidé jej začnou následovat.' Kdo je dnes onen basák? Vy jste byl právě takovým inovátorem a inspirací pro jiné basáky...kdo to dnes dělá za Tonyho?"

Levin: "Nemůžu sledovat ani malou část hudby, která právě vychází. Nejvíc inspirující hraní, které jsem slyšel v posledních několika letech, bylo na albu D'Angela, "Voodoo", a hrál to Pino Palladino."

KN: "Hrál jste s tolika různými muzikanty ze snad všech žánrů... S kým dalším byste si rád zahrál v budoucnu?"

Levin: "Odpověď zní, že jsem si vždycky chtěl zahrát s Davidem Bowiem, až do minulého roku, kdy jsem hrál jednu skladbu na jeho novém CD. Byla to jen jedna skladba, ale byl to pro mě velký zážitek. Co se týče ostatních, je jich hodně, s kým bych chtěl hrát. Je těžké někoho jmenovat. Třeba Joni Mitchell."

KN: "Dále mě v tom rozhovoru zaujalo, že jste řekl něco ve smyslu, že všichni muzikanti jsou 'politickými zvířaty.' Myslím, že jste tak skvěle vystihl dynamiku kapely, můžete to trochu rozvést?"

Levin: "Už si nepamatuji, v jakém kontextu jsem to řekl. Myslím, že muzikanti, kteří jsou v nějaké kapele, se musejí naučit určité politice, aby se mohli podílet na rozhodování. Ale mimo kapelu si hudebníci mohou vybrat, jestli budou politiky nebo ne. To je součástí života muzikanta."

KN: "Kam byste chtěl směřovat svoji hru dále? Jsou nějaké hudební dovednosti, které byste si chtěl osvojit a zahrnout do své hry?"

Levin: "Jak hraju a kam smeřuji svojí hru, to záleží hodně na tom, s kým zrovna pracuju. Právě teď se podílím na turné Petera Gabriela. Nové album má neobvyklý přístup k rytmické sekci, hudebníci do každé skladby vstupují a zase odcházejí. CD má také v několika skladbách několik basových linek najednou, naživo používáme pásek. Po turné mám v plánu koncerty s vlastní kapelou - v mém partu bude několik rychlých změn, zvlášť když budu hrát hodně na Stick... Pak přijde na řadu další sólové album; nejsem si jist, kam budu svou hru na basu směřovat."

KN: "Máte nějaké plány ohledně Liquid Tension Experiment a Bozzio-Levin-Stevens?"

Levin: "Není pravděpodobné, že bychom s Liquid Tension Experiment v dohledné budoucnosti něco udělali. Důvod je ten, že když je teď Jorden Rudess v Dream Theater, zbyli v Liquid Tension tři ze čtyř hráčů - takže je tam teď není chuť udělat album s jen jedním jiným hráčem. Ta tři CD, která jsme udělali, byla pro mě velkou výzvou, a jsem rád, že jsem mohl spolupracovat s tak skvělými muzikanty.
Co se týče BLS, je celkem velká šance, že uděláme třetí album. S předchozími jsme byli všichni hudebně spokojeni - je to jen otázka časového rozpisu..."

KN: "Jaké jsou vaše budoucí projekty, na kterých se chcete podílet hudebně, jako fotograf, nebo technologicky se svým webem a Papabear Records? Co je na obzoru?"

Levin: "Nejprve vydám v listopadu "Double Espresso" - live dvoj CD Tony Levin Band, které jsme nahrávali na turné minulé jaro. Pak doufám, že konečně dokončím knihu, kterou dávám dohromady už léta, moje fotky z cest a ze studia s King Crimson. Docela jsem do toho projektu zakousnutý, vybral a vytisknul jsem všechny fotografie... Potom, někdy příští rok, začnu pracovat na dalším sólovém albu. S webovou stránkou mám v plánu zatím jen dál nabízet deník z cest, z turné Petera Gabriela, ale ohledně deníku dostávám docela dost pozitivních ohlasů, ať už se týká jakéhokoliv projektu."

KN: "Uvedl jste, že na vašich koncertech se pro vás stalo elektrické cello jakýmsi vaším alternativním hlasem; jak jste se k tomuto nástroji dostal? Liší se váš přístup k cellu od přístupu k baskytaře nebo Sticku?"

Levin: "Jako obvykle, neplánuju, jak budu na nástroj hrát v budoucnosti. Hra na cello mě baví, a uvidíme, kam až se dostanu."

KN: "Ohlížíte se někdy za svou prací a vidíte okamžiky, které pro vás mají nějaký určitý význam? Pokud ano, mohl byste se o ně podělit?"

Levin: "Nikdy se neohlížím zpátky. Stejně jako většina muzikantů, jsem plně ponořen do hudby, kterou dělám právě teď."

KN: "Onehdy jste na svých stránkách nabízel ke koupi Funk Fingers. Je možné je opět dostat?"

Levin: "Hm, taky jeden z projektů, který čeká na můj čas a pozornost. Doufám, že je někdy v budoucnu nechám vyrobit z polypropylénu..."

KN: "Zdá se, že Adrian Belew, producent, si vás rád zve jako studiového hráče. Jak je taková práce odlišná od společné práce v King Crimson? Nenapadlo vás někdy pracovat na nějakém vlastním společném projektu (buďto jako spoluautoři, nebo Belew jako producent vašeho alba)?"

Levin: "Ade je skvělý producent i kytarista. když Crimson hráli The ProjeKcts, měli jsme nápad, aby jsme Ade, Pat a já něco společně udělali. Ale nedošlo k tomu. Možná v budoucnu, uvidíme, co nám náš rozvrh a sny nabídnou."

KN: "B.L.U.E. byl úspěšný projekt. Můžeme od něj očekávat ještě něco? A pokud ne v rámci B.L.U.E., je nějaká šance, že bude zase pracovat s Billem Brufordem?"

Levin: "Moc bych si přál udělat další projekt s B.L.U.E. Ale je problém s časem - Botti je zaneprázdněn se sólovými deskami a v posledních letech hrál na turné se Stingem. Torn píše pro film, já jsem na turné s Gabrielem... Bude to muset chvilku počkat. Opravdu doufám, že někdy nahrajeme album a i vyjedeme na turné."

KN: "Role otce a manžela a zároveň 'nejtvrději pracujícího hudebníka v branži' musí být namáhavé. Jak ty dvě roviny vyvažujete?"

Levin: "Rozhodně ne nejtvrději pracující. Vždycky jsou momenty, kde není žádná práce, (o těch mluvím jako o přestávkách, ne jako že jsem nezaměstnaný) a tehdy jsem se svojí skvělou rodinou. Pak, když přijde práce, se jako mnozí jiní snažíme být stále spolu pomocí telefonů, návštěv... a mé dceři je už 17 - brzy bude ona tou, která se vydá na svou cestu!"

Zpět