Earthworks Billa Bruforda

Bill Bruford byl vždy významnou součástí oblasti rozvoje hry na bicí, ale vždy stál tak trochu stranou módních trendů a stylů. Byl dobrý v rockové hudbě, protože dobře znal jazz, a jeho návrat k jazzu byl poznamenán průzračností, výstižností a pružností jeho art-rockového zázemí.

Když Bruford strávil skoro dvacet let na vrcholu moderních rockových perkusí, založil v roce 1986 Earthworks jako opatrný návrat k jazzovým kořenům. Obklopil se nejnápaditějšími talenty britské jazzové scény - klávesistou a trumpetistou Djangem Batesem a saxofonistou Iainem Ballamym, kteří byli dobře známi jako bývalí členové big bandu Loose Tubes. Bruford se odvážil použít rockovou techniku s citlivostí jazzu, což se stalo hlavním znakem stylu Earthworks. Pustili dovnitř světlo a vzduch, přidali trochu důvtipu a moudrosti a vytvořili Britský protijed na stále víc a víc groteskní scénu jazzu a fusion. Roku 1987 vydali pod labelem Virgin EG první album "Earthworks".

Zní to jednoduše, ale kapela našla svůj směr jen během živého hraní. Nebyl to žádný studiový odvar. Earthworks projeli Japonsko, Evropu i Anglii ještě před vydáním prvního alba. Okamžitě se dostali do povědomí hudebních fanoušků i tisku. "Je to opravdu chytrá směs, která s potěšením boří všechny možné hudební bariéry, které jí stojí v cestě," napsal The Times, a Wall Street Journal se vyjádřil, že Earthworks "míchají styly a nálady stejně lehce, jako ignorují hudební hranice."

Příštích pět let strávila kapela upevňováním své pozice a stavěním na předchozím úspěchu albem "Dig?" (1989) a účastí na jazzových festivalech v Londýně, Glasgow, Frankfurtu, Stuttgartu, Montrealu a Chicagu. Třetí album s názvem "All Heaven Broke Loose" bylo nahráno v Německu na začátku roku 1991 ve stejné době, kdy Spojenci poráželi Irácké síly v Perském zálivu; název alba je možná ironickým komentářem této události.

Na turné v Americe a v Anglii roku 1992 nahrála skupina čtvrté, živé album, "Stamping Ground".

Vývoj Earthworks se v letech 1994-1996 zastavil, když se Bruford vrátil do služeb King Crimson, kde v té době odehrál přes 120 koncertů. Roku 1997 Earthworks vydali další album, "Heavenly Bodies", které obsahovalo jedenáct skladeb ze všech čtyř předchozích LP a něco předtím nevydaného live materiálu. Pro nového posluchače je tohle CD ideálním vstupním bodem a pro stálého příznivce je to skvělé výběrové album.


Album "If Summer had its Ghosts" vyšlo roku 1998 a představilo nové muzikanty - kytaristu a pianistu Ralpha Townera a basistu Eddie Gomeze. Tato druhá sestava pokračuje v trendu využít nejlepších britských talentů. Elektronické nástroje jsou nahrazeny akustickou sestavou saxofon-piano-basa-bicí. Kapela přivítala ve svém středu Steva Hamiltona, hráče na klávesy, který působil například u Bobbyho Hutchersona, Freddie Hubbarda a Garyho Burtona. Na jaře 1999 vydal Bill Bruford (poprvé na labelu DGM) v pořadí už šesté album Earthworks s názvem "A Part and Yet Apart", kde se představila opět nová sestava. Saxofon převzal Patrick Clahar a basy se chopil Mark Hodgson. Z předchozí sestavy zůstal Steve Hamilton.

Na konci roku 2000 přivedl Bruford skupinu do londýnských Livingston Studios na čtyřdenní nahrávání zbrusu nového alba "The Sound of Surprise". Nové CD, trvající přes 60 minut, obsahuje devět plnokrevných skladeb řízného akustického jazzu, a představuje ovoce devítiměsíční usilovné práce. CD vyšlo v březnu 2001 a na květen a červen se Earthworks chystají na turné po USA.

Členové

Django Bates se narodil v Beckenhamu. Už od dětství byl ovlivňován hudbou; jeho otec byl sběratel rumunského folku, africké hudby a jazzu. Po absolvování mnoha hodin piana, houslí a trubky začal Bates studovat skladbu na londýnské Royal College of Music. O dva týdny později školu opustil s úmyslem zůstat skladatelem samoukem. Se svým kvartetem Human Chain vystupoval Bates po celém světě. Spolupracoval s řadou umělců mnoha hudebních stylů a získal řadu ocenění. Jeho poslední sólové album "Good Evening Here Is The News" (1996) bylo nominováno na cenu Mercury Music Award. Bates v současné době působí ve čtveřici kapel - Delightful Precipice, Human Chain, Quiet Nights a Spring is Here, Shall we Dance.

Iain Ballamy (* 1964) je velmi originální a všestranný hudebník. Má prvotřídní smysl pro improvizaci a je i úspěšným skladatelem. Ballamy se stal známý prostřednictvím spolupráce s mnoha známými hudebníky - Hermeto Pascoalem, Gilem Evansem, Georgem Colemanem a Mikem Gibbsem. Vystupoval po celém světě a účinkoval na většině mezinárodních festivalů. Ballamyho, který působí u B&W Music, lze slyšet na více než dvaceti pěti albech, včetně tří sólových (naposledy album "ACME"). Mimo svou mezinárodní jazzovou kariéru se Ballamy zajímá i o world music - hrál a studoval v Indii na Karnataka College of Percussion. Navázal silné pracovní vztahy s renomovanými hudebníky z Maďarska, Egyptu, Španělska, Nigérie, Bulharska nebo Brazílie.

Ralph Towner se narodil ve Washingtonu roku 1940. Studoval klasickou hudbu na oregonské universitě, kterou absolvoval v roce 1963. Pak odjel do Vídně studovat klasickou kytaru. V roce 1968 se přestěhoval do New Yorku, aby pokračoval v kariéře kytaristy, pianisty a skladatele. Od roku 1970 nahrál pod vlastním jménem přes čtyřicet alb a spolupracoval s mnoha umělci (Keith Jarret, Weather Report, Egberto Gismonti, Gary Burton, John Abercrombie, Gary Peacock, Jack Dejohnette, Jan Hammer...). Získal různá ocenění, včetně nominace na U.S. Grammy nebo New York Jazz Award jako nejlepší newyorský akustický kytarista.

Eddie Gomez se narodil v Puerto Rico roku 1944 a vyrostl v New Yorku, kde byl v letech 1959-1961 členem Newport Festival Youth Band. Po studiích na Juilliard hrál Gomez se sextetem Rufuse Jonese, Marianem McPartlandem, Paulem Bleyem a mnoha dalšími. Gomez se dostal do povědomí veřejnosti během spolupráce s Triem Billa Evanse. Nahrál několik vlastních alb, například "Discovery" s Michaelem Breckerem, a "Next Future" s Chickem Coreou.

Zpět