Robert Fripp: Gates Of Paradise

Robert Fripp: Gates Of Paradise

CD "The Gates of Paradise" (1997) je jedním ze série alb, které Robert Fripp nahrál s využitím Soundscapes. Fripp přivádí posluchače do světa éterických, hypnotických, nepozemských a strašidelných zvukových improvizací, a tentokrát si za ústřední téma zvolil posmrtný život a dlouhou cestu duše k branám Ráje a konečnému spasení.

Album se skládá ze dvou náladově zcela odlišných suit, 'The Outer Darkness' a 'The Gates of Paradise'. V 'The Outer Darkness 1', která trvá necelých 24 minut, se střídá klidnější a tišší téma (které autor nazval 'Perimeter I-IV') s částí plnou nářků a vysokých disonantních tónů ('Wailing I-III'). Suita vrcholí částí nazvanou velice příhodně 'A Wailing And Gnashing of Teeth' (Nářek a skřípění zubů), kdy konečně staneme před branami Ráje.

Druhá stopa nabízí 'The Gates of Paradise 1', jejíž první část nazvaná 'Abandonment to Divine Providence' využívá k nastolení melancholické nálady převážně smyčky zvuků smyčcových nástrojů. Koncem páté minuty se téma přetaví v druhou část, monumentální 'Pie Jesu'. Přeměna první části v druhou je podle mého názoru jedním z nejpůsobivějších momentů alba.

Namísto toho, abychom prošli branou do Ráje, jsme však náhle vrhnuti zpět do 'The Outer Darkness'. Po prvních tónech slyšíme již známé hrozící zvuky z 'Wailing'. Frippovi se zde povedlo vytvořit depresívní a strašidelnou atmosféru. Album vrcholí částí 'The Gates of Paradise 2', kde Fripp nad smyčkami průzračných zvuků hraje tóny piana. Skladbou 'Acceptance' CD šťastně končí.

Album je složeno zčásti z živých a zčásti ze studiových nahrávek. Studiové nahrávky byly pořízeny u DGM, živá část pochází z vystoupení v Argentině z 9. června 1994 a z Queen Elizabeth Hall 9. března 1996.

Stejně jako je to u všech alb Soundscapes, není ani toto CD snadné poslouchat. Po prvním poslechu mohou nastat teoreticky pouze dvě možnosti. V prvním případě posluchač uloží CD zpět do krabičky, aby jej už nikdy nevyndal; album se mu zdá nesmyslné, bez hlavy a paty, a onen člověk se diví, jak si někdo něco takového může vůbec koupit. V druhém případě si posluchač přehraje album znovu a ještě znovu, až se najednou začne v záplavě zvuků orientovat a pak si konečně celé album může vychutnat v celé jeho kráse. První možnost je však podle mého názoru v podstatě nemožná, protože alba Soundscapes si pořídí pravděpodobně jen nejvěrnější příznivce Roberta Frippa - podle různých názorů z Internetu je Frippova ambientní tvorba těžce stravitelná i pro mnohé věrné fanoušky King Crimson :-). Zajímavé jsou například některé názory čtenářů Elephant Talk na album King Crimson "THRaKaTTaK", které se svou abstraktností a náročností v mnohém podobá Frippovým sólovým projektům.

Jak je u DGM zvykem, obsahuje CD i datovou stopu, kde najdeme katalog s ukázkami skladeb umělců působících u DGM. Škoda, že datová stopa neobsahuje také alespoň krátké video z nějakého vystoupení Roberta Frippa...

"The Gates of Paradise" je rozhodně vynikající album, které vyžaduje velkou trpělivost a pozornost od posluchače, který však bude odměněn velice působivým hudebním zážitkem.

Robert Fripp: The Gates of Paradise

1 THE OUTER DARKNESS
5'02 i The Outer Darkness
1'19 ii Perimeter I
0'58 iii Perimeter II
1'58 iv Wailing I
1'15 v Perimeter III
3'26 vi Wailing II
1'23 vii Perimeter IV
3'05 viii Wailing III
4'05 ix Black Light
1'01 x A Wailing And Gnashing of Teeth

2 THE GATES OF PARADISE
5'22 i Abandonment to Divine Providence
8'34 ii Pie Jesu

3 THE OUTER DARKNESS
10'17 xi In Fear And Trembling Of The Lord

4 THE GATES OF PARADISE
6'53 iii Sometimes God Hides
4'48 iv Acceptance

Robert Fripp: kytarista
John Sinks: zvukový technik

Zpět